obligatorisk elementer

Obligatoriske elementer


Obligatoriske elementer i rejsebloggen. Tidsangivelserne skal overholdes

A: Beskriv i bloggen dine overvejelser (Inden opholdet) - det jeg allermest ønsker at få ud af opholdet er… - den største faglige udfordring tror jeg bliver … (inddrag her dine forventninger til kulturens betydning såvel som den praksis som du forventer at møde) - den største personlige udfordring tror jeg bliver … - min største bekymring er … -Det, jeg tænker det betyder at være dansk i udlandet er … - Det, jeg kommer mest til at savne bliver nok . - Når jeg kommer hjem håber jeg at have styrket… beskriv dine foreløbige mål med opholdet, såvel faglige som kulturelle og dine forventninger til at de kan blive indfriet.

B: Institutionsbeskrivelse. (Efter 4 uger) Præsentation af jeres institution, herunder: Institutionens lovmæssige tilhørsforhold og samfundsmæssige betydning. - hvordan ser den ud? Hvor ligger den? giv læseren en beskrivelse suppler med billeder, - hvilken samfundsmæssig funktion har institutionen - hvordan er den placeret indenfor det administrative system (hvilket ministerium, evt. hvilken international organisation, lovgrundlag e. lign., der beskriver institutionens overordnede formål). - er den privat, hører den til en organisation, får den tilskud fra staten, ”community” eller hvorfra? - er der forældrebetaling/brugerbetaling? Hvilke faggrupper arbejder i institutionen. - Normering

C: Beskriv dine reviderede læringsmål. (Efter 6 uger) Hvad ønsker du at opnå med din praktik, Hvilke mål har du sat dig, hvad vil du gerne vide og kunne? Hvilke faglige begrundelser er der for mine mål? Hvilken viden vil du få brug for at nå dine mål? (hvis muligt: så husk at inddrage din specialisering og det tværprofessionelle element) Hvordan vil jeg arbejde med mine mål? Hvordan bidrager dit pædagogiske projekt til dine mål? Hvilke situationer skal du sørge for at sætte dig selv i for at opnå disse mål? Har du holdninger der skal bearbejdes for at dette kan lade sig gøre? Hvilke faglige holdninger har du oplevet må bearbejdes for at forstå den pædagogik og det samfund du færdes i?

D: Institutionens pædagogik (Efter 10 uger) -hvilken uddannelse har de ansatte i institutionen - hvilke(n) faggruppe(r) udfører det arbejde, der ville blive varetaget af pædagoger i Danmark - (hvilke pædagogiske uddannelser findes der i landet) - hvordan forklarer de aktiviteterne og deres handlinger og relationer i forhold til børn eller brugere? - er den styret af en “læseplan” eller andre centrale forordninger -hvilke didaktiske overvejelser gør de ansatte - hvilke sider af læringen lægges der vægt på - hvilke specielle træk ved pædagogikken gør indtryk på dig -hvordan ser en typisk dag – uge ud? Hvilke observationer og overvejelser gør du dig omkring læringsmiljøet. Hvilke tanker gør man sig på institutionen omkring læringsmiljø.


Hvilken uddannelse har de ansatte i institutionen?  Og Hvilke(n) fargruppe(r) udføre det arbejde, der ville blive varetaget af pædagoger i Danmark?
Alle lærerne på Thang long kidSmart uddannet i ”early childhood” på college og universitetet”, samtidig er der enkelte lærer som er specielt uddannet i børn med særlige behov.
Udover den normale uddannelsen som ”pre-school teacher, er der også en anden uddannelse som læner sig væsentlig meget op ad det vi i danmark kender som en pædagog. Nemlig uddannelsen som ”social worker”.  Social worker uddannelsen indebærer både arbejdet med mennesker med handicap, og arbejdet på gadeplan, med f.eks utilpasset unge. De to uddannelses retninger er 2 forskellige uddannelser, i modsætningen til Danmark. Men de kan do lidt sammenlignes med børn og unge pædagoger og socialpædagoger.
                                 
Hvordan forklarer de aktiviteterne og deres handlinger og relationer i forhold til børn eller brugere?
Lærerne på TLK udviser og forklare, at alt de gør, hårdt som kærligt, bunder i omsorg for børnene. Lærerne udviser stor omsorg til børnene. De behandler dem, som var det deres egne, de går faktisk så langt, som at kysse børnene på munden, hvilket jeg egentlig føler er utrolig langt fra danske standarter. Men virker til, at kulturen her gør at dette ikke er upassende. 


Er hverdagen styret af en “læseplan” eller andre centrale forordninger?
Ja, det er den. Undervisningsministeriet i Vietnam har nogle rammer, dom børnehaverne skal følge. Offentlige institutioner skal følge disse lærerplaner nøje, hvorimod privat institutioner som TLK blot skal følge de overordnede rammer. Hvordan de når deres mål er op til dem selv. Derfor laver TLK uge skemaer med mål for, hvad børnene skal lærer denne uge, derefter er det op til lærerne selv at lave ugen skema og hvordan dagene skal forløbe.   

Hvilke sider af læringen lægges der vægt på?
Tu Anh forklarer, at der er fem overordnede læringsretninger, som TLK skal indfri og udvikle hos børnene
·         Fysisk udvikling – dette opnås bl.a. ved at børnene har morgengymnastik, idræt hvor motorisk træning indgår.
·         Udvikling af børns intelligens – dette opnås gennem undervisning, f.eks. engelsk, matematik m.m.
·         Social integration – dette opnås ved at børnene skal lære omkring god opførsel.
·         Æstetisk læring – dette sker gennem bl.a. gennem undervisning i kunst ( tegne- og klippeværksteder)

Hvad gør TLK specifikt for at træne børnene i sociale sammenhænge?
Tu Anh forklare at TLK ligger meget vægt på at lærer børnene god opførsel, samt at give dem redskaber til at håndtere forskellige konflikter som kan opstå. Derudover træner de børnene i hvordan man indgår i grupper og hvordan man f.eks. venter pænt, holder køkulturen, m.m. Men jeg ser det ikke rigtig i hverdagen.
Personligt synes jeg at tålmodighed ville være en stor hjælp til børnenes læring af at blive trænet i sociale sammenhænge, børnene får ikke tiden til at lære, samt at blive trænet ordentligt i den gode opførsel. Jeg føler tit jeg ser at lærerne f.eks. går ind og ”rydder op” for børnene, hvis de bevidst smadrer noget, i stedet for at sætte sig ned med barnet og sammen lade barnet tage ansvar for sine handlinger. Dette resultere i at børnene til tider er ligeglad med hvad de laver og følgerne af det. Og når det kommer til at dele, så er der heller ikke mange børn der kan finde ud af det. Fx når de sidder i grupper og skal klippe noget og der ikke er sakse til alle, så venter man ikke til en bliver færdig men prøver først lige at rykke den ud af hånden på dig. Og den stærkeste vinder. Er der en der har en saks men ikke bruger den, kan der også blive et ramskrig over hvis en der skal bruge den tager den.

Hvordan træner YLK børnenes viden omkring natur, og støtter deres kreative udvikling?
Tu Anh fortæller at grundet beliggenheden inde midt i Hanoi, er det svært for skolen, at tage med børnene og lærer naturen at kende. Dog lærer de stadig omkring naturen, nogle gange tager børnene f.eks. deres dyr med i skole, og de taler om dem, hvad de lever af osv. Derudover planter eleverne til tider deres egne planter, og lærer derved omkring dem på denne måde.
1 gang om ugen har børnene som tidligere nævnt værksted, hvor de lærer at tegne, klippe eller andre former for kreativ udfoldelse. Der er også ekstra timer i dette i form af valgfag.
Sommetider kommer der også undervisere udefra og underviser i natur samt i kreativ udvikling
Gennem disse undervisningsformer lærer børnene omkring æstetik, samt natur og dyr. Dette er et krav fra det vietnamesiske undervisningsministeriet.

Hvilke specielle træk ved pædagogikken gør indtryk på dig?
Jeg oplever at børnene har utrolig meget direkte undervisning, som i en folkeskole i Danmark. Jeg savner helt klart selv-læring hos børnene, samt tiden til dette. For mig virker det utrolig stressende for børnene, som måske kun har 1 time til leg om dagen, og disse lege er faktisk styret af læreren på den måde, at læreren bestemmer hvad børnene skal lege med. 
Som tidligere nævnt føler jeg at lærerne burde give sig mere tid i at lade børnene lege.   

Hvordan ser en typisk dag – uge ud?
En typisk dag ville se således ud:
Morgenmad 7:30 – 8:00
Morgengymnastik 8-8:30
Hestesko og en kop varm mælk 8:30-8:45
undervisning eller corne games.  8:45 – 9:30

Læring af vietnamesisk sang 9:30 – 10.15
Klargøring  til frokost, frokost og oprydning 10:15 – 11.15
Klagøring til middagslur, middagslur 11:15 – 14:15
Opvågning og eftermiddagsmad 14:15 – 15
Kungfu valgfag 15- 15:30
Dansetime 15:30 – 16
Legetime og afhentning af børnene 16-17


Hvilke observationer og overvejelser gør du dig omkring læringsmiljøer, og Hvilke tanker gør man sig på institutionen omkring læringsmiljø.
TLK er en ret stor institution i 6 etage, med kun en lille gård tilknyttet. Jeg synes det er ærgerligt, at pladsen er så trang, fordi jeg føler man bemærker det tydeligt. Dog er der en stor park i nærheden. Desværre benyttes den kun mellem 1-3 gange om måneden. Det er jeg lidt skuffet over.
Derudover synes jeg at læringsmiljøet er udmærket, mange rum med f.eks. edb, klaver og kunst. Rummene og undervisningen er egentlig fine størrelser og kvalitet. Men igen kunne normeringen, samt tidsplanen godt ændres en anelse.
 

E: Indlæg i bloggen (Efter 12 uger) Indlægget skal indeholde en beskrivelse af din hverdag således at studerende i Danmark kan få et realistisk indblik i denne. Du må altså gerne skrive noget om hvorledes livet uden for praktikken ser ud, men der skal også være beskrivelser fra din institutionshverdag.

Min hverdag i TLK
klokken er 6.00 og mit vækkeur ringer.
Jeg går mod bussen ca. kl. 06.50, da jeg skal møde kl. 07.30.
Der er altid musik i gården indtil kl. 08, og børnene løber rundt sammen med deres forældre, som prøver at skynde sig, da de selv skal på job. Jeg går ind i klassen, hilser på lærerinderne og de børn der er kommet. Derefter stiller jeg mig over i døren og tager imod børnene og hilser på deres forældre. Omkring 8.05-8,10 er der morgengymnastik og der bliver fundet hulahopringe frem og musikken bliver tændt. Der bliver danset til tre sange.
Efter morgengymnastik er der samling hvor der fx kan blive snakket om hvordan weekenden har været eller hvad der skal ske i løbet af dagen. så bliver der serveret en kop varm mælk.Og derefter bliver man delt ud i legegrupper. Det kan f.eks. være tegning, køkken eller købmand.
9.30 hver uge arbejder man ud fra et emne. Sidste uge var det fisk. Den ene dag var der læring om fisk og hvilken art de forskellige fisk er og derefter var der leg hvor man skulle bevæge sig som de forskellige fisk. I dette tidsrum er der også en gang om ugen nogen der er til tegning.
 10.30 er der frokost
11.00 går jeg til pause og kommer først tilbage 14.15. Imellem tiden har børnene sovet til middag.
14.15 bliver børnene vækket fra deres lur og så begynder man at rydde sengen og linde væk og pigerne får ordnet hår.
14.45 ca. er der mad, hvor de får en suppe og en lille snack.
15.15-15.30 kan der være undervisning i alfabetet eller digte.
16.00 er der ”fri” leg. Som regel bliver der sat to border op og så kan man vælge imellem at tegne eller lege med LEGO.

Fra kl 16.00 begynder børnene at blive hentet. 
Jeg er hjemme omkring kl 18 hverdag og så laver jeg ikke meget andet end at spise og slappe af. Måske skyper jeg hvis jeg har overskud til det. Torsdag når vi får weekend tager vi som regel ud og spiser lidt lækkert mad, fordi der er lidt mere overskud til det, når man nu ikke skal tidligt op næste dag. 
F: Om kulturen. (Efter 16 uger) - hvilke grupper benytter institutionen (er den f.eks. domineret af eller ligefrem forbeholdt specielle sociale, religiøse, politiske, etniske grupper - og har det noget betydning)? - hvordan rummes forskellige kulturtræk i institutionens liv (religion, politiske forhold, mindretal mv.)? - hvilke højtider og fester holder man, og hvordan gør man det? - hvordan inddrages forældrene/familierne i institutionens liv? - Hvilken institutionskultur er der på stedet. Er der diskussioner/refleksioner. Er der stærk styring fra ledelse. Er der udefra vedtagne retningslinjer som er bestemmende for arbejdet/pædagogikken?

G: Menneskesyn/udviklingssyn: Hvilket syn er der på brugerne/børnene – på hvilken måde er det anderledes end i Danmark? – tænkes der i at mennesket udvikler sig ved at få anvist måde at agere på – ved at den rette tilrettelæggelse af læring får iboende egenskaber til at vokse frem –eller at læring skabes og udvikles i relationer? Er dysfunktioner udtryk for noget der tillægges skyld og skam? – noget man kan disciplineres ifht – noget der betyder at man har et værdigt behov for kompensation og hjælp?

H: Dit pædagogiske projekt. Tjek punkterne i projektdesignet. Læg gerne billeder af dine observationer, dit forløb, dit materiale mm. Sørg for så meget dokumentation som muligt. Sørg for at have ledelsens opbakning for dit/Jeres projekt.

I: Indlæg i bloggen om: (Inden hjemrejsen) Hvordan præger din danske baggrund dit pædagogiske arbejde på stedet? - Fx udfra hvilke problemer, udfordringer og dilemmaer du har stået i? Hvad har du lært om dig selv? Hvilke kompetencer har du udviklet? – Hvilke nye og anderledes måde at agere på har du opdaget hos dig selv? – På hvilken måde ville du være anderledes hvis du ikke havde været i udlandspraktik? - På hvilken måde har opholdet i udlandet påvirket dig? - hvorledes reagerer du i fremmede forhold - Er der noget i dit menneskesyn og barnesyn der evt. har ændret sig – andet

J: Efter hjemkomsten. Afrunding af din blog. Skriv en kort opsamling og fx lidt om at vende hjem samt et venligt farvel til dine læsere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar